#512 'Kwiaty dla Algernona' Daniel Keyes

 

Od dłuższego już czasu chciałam przeczytać tę książkę, tytuł chodził za mną bardzo długo. Ostatecznie się zdecydowałam i miałam dość wysokie oczekiwania. Czy zostały spełnione?

'Muwi to znaczy robie wielko żecz nauce i bende sławny i moje imie bendzie w ksionszkah. Nie hche żeby być sławny hce być mondry jak inne ludzie żeby mieć dużo pszyjaciuł co mnie lubio.'

Charlie Gordon jest dorosłym mężczyzną z IQ poniżej 70. Jest określany jako człowiek upośledzony umysłowo, który kwalifikuje się do operacji zwiększającej iloraz inteligencji. Decyduje się na nią, a przed samym zabiegiem, a także już po nim każdego dnia pisze dziennik ze swoimi przemyśleniami i relacjonuje otaczający go świat. Czy operacja przebiegnie pomyślnie? I jakie będą jej skutki?

Żyjemy w świecie, w którym każdemu przypinana jest etykieta i każdy jest oceniany przez innych. Książka powstała dawno temu, ale mądrość w niej zawarta jest bardzo uniwersalna. Bo czy nie wydaje nam się, że mamy prawo piętnować kogoś, kto jest od nas głupszy? Niestety mamy tendencję do wytykania wad innym, a sami w sobie ich nie widzimy. I z takim zachowaniem borykał się Charlie. Nie tylko ze strony otoczenia, ale przede wszystkim ze strony rodziny, a szczególnie matki. I co niezaskakujące, po operacji i podniesieniu poziomu inteligencji wszystko odeszło z zapomnienie.

'Siedziałem na podłodze i widziałem tylko zamazane roześmiane twarze. Wszyscy się ze mnie śmiali.'

Początkowo ciężka, ale i bardzo ważna książka. Porusza temat inteligencji i wykluczenia społecznego. Bo jeśli masz jakieś wady umysłowe to otoczenie cię nie akceptuje. I Charlie był właśnie taką jednostką. Podczas lektury otrzymujemy cały przekrój zachowań w stosunku do osoby upośledzonej aż do bardzo inteligentnej. I wnioski, które się nasuwają są jednocześnie bardzo smutne i bardzo prawdziwe. Każdy powinien zapoznać się z tą lekturą i być może pomyśleć nad zachowaniem ludzi w swoim otoczeniu. Naprawdę warto!

'Ludzie sądzą, że skoro głupiec nie umie zachować się jak oni, to jest śmieszny.'

OCENA: 8/10

~A.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Miło mi, że tutaj jesteś. Zostaw proszę komentarz, który zmotywuje mnie do dalszej pracy i ulepszania bloga. Jeśli nie chcesz odnieść się do mojej opinii napisz po prostu co polecasz do przeczytania :)

Copyright © Aga Zaczytana , Blogger