#236 'Córka nazisty' Max Czornyj


Okładka i tytuł książki sugerują tematykę wojenną, co zachęciło mnie do sięgnięcia po ten tytuł. Nie znałam wcześniej opisu fabuły, nie wiedziałam czego się spodziewać. Czy książka przypadła mi do gustu?


'Skoro nie mamy pojęcia, czy istnieje gen zła, nie możemy też wiedzieć, czy występuje gen dobra.'

Greta opowiada swoją historię. W ten sposób stara się poradzić sobie z wyrzutami sumienia, które męczą ją od kilkudziesięciu lat. Podczas wojny, jako córka nazisty była świadkiem wielu okrutnych wydarzeń i zachowań. Czy jednak jako mała dziewczynka miała wpływ na to, co wokół niej czynili dorośli ludzie?

Historia opowiedziana jest z perspektywy kilku bohaterów, spośród których Greta jest główną postacią. Przedstawia swoje wspomnienia i przemyślenia. Nie zgadzam się jednak z jej podejściem do wielu spraw. Sama uważa, że ma w sobie gen zła. Jednak czy dziecko może odpowiadać za czyny swoich rodziców. Czy może się za nie winić i pokutować w dorosłym życiu? Oczywiście, że nie. Z drugiej jednak strony wydarzenia z dzieciństwa kształtują nas na całe życie. W momencie, kiedy Greta była świadkiem czynów nazisty, który był jednocześnie jej ojcem, miała prawo jako dorosła kobieta czuć się z tym źle. Miała prawo czuć się winna.


'Bóg nie będzie cię sądził za grzechy ojca. Zdaje się, że to tak nie działa.'


Książka z pewnością trafi do osób, którym nie przeszkadza tematyka wojenna. Ja osobiście lubię tego typu literaturę, a ta była wyjątkowo przyjemna w odbiorze (jeśli można w ten sposób to określić). Czytało się lekko, a sama historia była wartościowa i warta uwagi. Polecam!


'Nie wiem nawet, czy to, że się urodziłam, ma jakiekolwiek znaczenie. Czy beze mnie świat byłby choć odrobinę inny? A nawet jeżeli różnica byłaby całkiem dostrzegalna, to co z tego?'


OCENA: 7/10

~A.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Miło mi, że tutaj jesteś. Zostaw proszę komentarz, który zmotywuje mnie do dalszej pracy i ulepszania bloga. Jeśli nie chcesz odnieść się do mojej opinii napisz po prostu co polecasz do przeczytania :)

Copyright © Aga Zaczytana , Blogger