#16 '13 powodów' Jay Asher



Prędzej czy później musiałam sprawdzić o co tyle szumu. Przeczytałam '13 powodów' dość szybko. Czy książka mi się podobała? Tak.


'A konkretniej, dlaczego moje życie się skończyło. Bo skoro słuchacie tych taśm, jesteście jednym z powodów.'


Hannah popełnia samobójstwo. Postanawia przedstawić powód swojej decyzji za pomocą nagrań na kasetach magnetofonowych. Sposób jest dość specyficzny, bo kasety trafiają kolejno do osób, które miały mniejszy lub większy wpływ na decyzję nastolatki. 


'(...) ale rzecz w tym, że gdy wybierasz kogoś na obiekt żartów, ponosisz odpowiedzialność, kiedy ma to wpływ na zachowanie innych ludzi.'


Monolog Hannah przeplatany jest komentarzami, przemyśleniami i wydarzeniami Claya. To z jego perspektywy jesteśmy świadkami przesłuchań kaset.

Efekt kuli śnieżnej. Proces, który rozpoczyna się na małą skalę i stopniowo wzrasta. Staje się z czasem większy i poważniejszy. Czy można jemu zapobiec? Wydaje mi się, że w pewnych sytuacjach tak. Jednak jest wiele czynników, na które czasem nie mamy wpływu. 


'Wtedy, w tym pokoju, dotarło do mnie że nikt nie zna prawdy o moim życiu i cały mój świat się zatrząsł.'


Hannah nie radziła sobie ze swoimi problemami, co skończyło się tragicznie. Przeczytałam gdzieś, że ta książka powinna być lekturą szkolną. Zgadzam się z tym. W dzisiejszych czasach to, co dzieje się w szkołach jest również czasami tragiczne w skutkach. Książka nie jes brutalna, jednak moim zdaniem mogłaby otworzyć oczy na problem i być może komuś pomóc w rozwiązaniu swojego?

Nie uważam jednak, że jest to książka wyłącznie dla młodzieży. Dorośli również mają swój wkład w to, jak niektóre problemy mogą się rozwinąć, a wcale nie muszą. W związku z tym grono odbiorców jest dość szerokie.

Polecam, warto poświęcić chwilę czasu i zapoznać się z historią Hannah. Temat jest trudny, jednak przedstawiony zrozumiale i na swój sposób dość lekko.


'Nikt nie wie ze stuprocentową pewnością, w jakim stopniu jego postępowanie odbija się na życiu innych.'


OCENA: 8/10

~A.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Miło mi, że tutaj jesteś. Zostaw proszę komentarz, który zmotywuje mnie do dalszej pracy i ulepszania bloga. Jeśli nie chcesz odnieść się do mojej opinii napisz po prostu co polecasz do przeczytania :)

Copyright © Aga Zaczytana , Blogger