#523 'Paradyzja' Janusz A. Zajdel

 

Po przesłuchaniu poprzedniego tytułu cały czas miałam z tyłu głowy, że chciałabym poznać kolejny! Zostało mi kilka godzin abonamentu do wykorzystania, więc wybór był oczywisty. Ale czy interesujący?

'Ilekroć coś wyda ci się dziwne, przypomnij sobie, gdzie jesteś, i zamiast się dziwić, spróbuj zrozumieć'

Paradyzja to miejsce w kosmosie, w którym sto lat temu ludzie stworzyli własne miejsce do życia. Rinah wyrusza na tę planetę z Ziemii, mając na celu napisanie książki o jej mieszkańcach. Na miejscu jest zdziwiony przede wszystkim tym, że ludzie, którzy tam żyją nie opuszczają budynków i nigdy nie wychodzą na 'powietrze'. Dlaczego? I dlaczego ich życiem rządzą tak rygorystyczne zasady?

Autor przedstawia nam alternatywny świat, w którym możliwe jest życie pozaziemskie. Na nowej planecie, jaką jest Paradyzja wszystko stworzone jest od początku, a porządek pilnowany jest przez bardzo rygorystyczne prawo. Wszystko musi mieć swoje miejsce, a ludzie po prostu się temu podporządkowują. I podczas słuchania miałam nieodparte wrażenie, że jest to wizja świata, która mogłaby mieć miejsce tu, na Ziemi. Nie jestem jednak przekonana co do słuszności takiego działania, gdzie wszystko podporządkowane jest punktom w kodeksach. Ale czy świat powoli nie zmierza w takim kierunku?

'W naszym pojęciu wolność osiąga się przez uświadomienie, że wszystko, co nas ogranicza, jest konieczne. Krócej mówiąc, wolność to świadomość braku alternatywy, innej możliwej rzeczywistości dla naszego świata niż ta, w której żyjemy.'

Nie jestem znawczynią gatunku jakim jest science fiction, ale książki autora naprawdę mi się podobają! To drugi tytuł, który poznałam i cieszę się, że w aplikacji jest jeszcze kilka do przesłuchania. Wszystko mi się w niej podobało, od świata przedstawionego po rozterki i przemyślenia głównego bohatera. I jeśli inne książki z gatunku są równie dobre to chyba właśnie powoli znajduję alternatywę dla wszechobecnych u mnie kryminałów i thrillerów!

'Człowiek staje się wolny wówczas, gdy nic i nikt nie krępuje jego działań w granicach wyznaczonych przez obiektywne konieczności.' 

OCENA: 8/10

książka dostępna TUTAJ

 ~A.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Miło mi, że tutaj jesteś. Zostaw proszę komentarz, który zmotywuje mnie do dalszej pracy i ulepszania bloga. Jeśli nie chcesz odnieść się do mojej opinii napisz po prostu co polecasz do przeczytania :)

Copyright © Aga Zaczytana , Blogger