#280 'Urobieni. Reportaże o pracy' Marek Szymaniak

 

Szczerze mówiąc, od kiedy zaczęłam czytać reportaże, nie mogę się doczekać kiedy sięgnę po kolejny. Tym razem wybór padł na powyższy tytuł. Czy warto było go poznać?

'Niczym się nie interesowałem. Zbyt długa praca otępia. Człowiek staje się więźniem pracy. Marzy tylko o tym, żeby się wyspać. Dlatego unikam nadgodzin. Pracuję tyle, ile etatowcy.'

Zastanawialiście się kiedyś ile czasu tygodniowo pracuje przeciętny Polak? I przede wszystkim, za jaką stawkę? Autor przedstawia sekrety różnych branż. Bohaterowie opowiadają jak wygląda ich dzień pracy i jakie otrzymują za nią wynagrodzenie. Czy są w stanie przeżyć od pierwszego do pierwszego?

W dzisiejszych czasach większość ludzi w naszym kraju pracuje tylko i wyłącznie po to, aby przeżyć. Większość swojego życia spędzają w pracy, otrzymując najniższe krajowe wynagrodzenie. Skutkuje to w większości życiem w ubóstwie lub jeszcze gorzej. Nie sposób zaoszczędić większą kwotę, a co dopiero zainwestować w kupno własnego mieszkania. Nie jest tajemnicą, że wysokość zarobków nie idzie w parze z cenami chociażby żywności czy ubrań w sklepach. Nic więc dziwnego, że młodzi ludzie nie chcą tak żyć, a jedynym wyjściem z tej sytuacji jest wyjazd do innego kraju i zarobienie tam konkretnych pieniędzy.

'Poczułem, że kiedy się zepsuję, to wymienią mnie jak uszkodzoną zębatkę.Interes będzie kręcił się dalej, a o mnie nikt nawet nie wspomni.'

Reportaż otwiera oczy na wiele spraw. Jeśli komuś się udało i otrzymuje godziwe wynagrodzenie za swoją pracę, a dzięki temu może żyć na chociażby normalnym poziomie to najzwyczajniej w świecie ma szczęście. Nie każdemu jednak się udaje i bohaterowie książki są tego przykładem. Warto na chwilę się zatrzymać, przeczytać i być może podziękować losowi za to, co się ma. Tak po prostu.

'Nic więc dziwnego, że mimo strachu, osamotnienia wiele ofiar woli nie wychodzić z ukrycia i nie chce ryzykować utraty nie tylko pracy, ale i dobrego imienia.'

OCENA: 8/10

~A.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Miło mi, że tutaj jesteś. Zostaw proszę komentarz, który zmotywuje mnie do dalszej pracy i ulepszania bloga. Jeśli nie chcesz odnieść się do mojej opinii napisz po prostu co polecasz do przeczytania :)

Copyright © Aga Zaczytana , Blogger