#143 'Kołysanka z Auschwitz' Mario Escobar


Są takie książki, które należy przeczytać i znać ze względu na historię, którą opowiadają. Tematyka Auschwitz jest właśnie tego typu literaturą. Nieczęsto sięgam po takie opowieści, jednak uważam, że każdy powinien je przeczytać i poznać. Czy w przypadku tego tytułu moje przekonanie się potwierdziło?


'Błoto, ogrodzenia pod prądem i słodkawa woń śmierci - tym Auschwitz był dla nas, tym zapisał się w naszej pamięci.'


Helene jest matką piątki dzieci. Sama jest rodowitą Niemką, jednak jej mąż jest Cyganem przez co dzieci także w trakcie wojny ze względu na rasę są zagrożone. Pewnego dnia, gdy Helene szykuje dzieci do szkoły, na klatce schodowej zostaje postawiona przed faktem dokonanym i nagle wraz z rodziną zostaje zabrana do obozu w Auschwitz. Sama mogłaby być wolna, jednak jako matka postanowiła pojechać razem ze swoimi dziećmi, nie wiedząc, że przed całą jej rodziną otwierają się właśnie bramy piekła... Po kilku tygodniach pobytu kobieta zostaje zaangażowana do prowadzenia przedszkola w obozie. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że lekarze prowadzą eksperymenty właśnie na dzieciach...


'Nie mieściło mi się to w głowie. Moje dzieci były zupełnie niewinne. Jedyna ich 'zbrodnia' polegała na tym, że miały ojca Cygana. Ta wojna sprawiła, że cały świat oszalał.'


Historia mrożąca krew w żyłach. Tematyka II Wojny Światowej jest znana każdemu, jednak najbardziej poruszające są opowieści dotyczące właśnie obozów koncentracyjnych. Niejednokrotnie wiele wątków nie mieściło mi się w głowie, mimo iż wiedziałam, co działo się w tych miejscach podczas wojny.

Helene jest postacią realną. Opowieść dotyczyła jej losów i jest to historia na faktach. Kobieta wykazała się ogromną odwagą i miłością. Odrzuciła swoją wolność, aby otoczyć opieką swoje dzieci. Następnie w obozie niejednokrotnie właśnie dzięki odwadze udawało jej się chociaż odrobinę polepszyć żywot pozostałych dzieci. Jest zdecydowanie osobą godną podziwu, a dzięki tej książce pamięć o niej pozostanie już na zawsze.


'Od momentu, kiedy cię pierwszy raz ujrzałam, wiedziałam, że Bóg zesłał cię do nas, żeby nam jakoś ulżyć w bólu. Byłaś taka zagubiona, znękana i przerażona, ale na dnie twoich oczu dostrzegłam zaciekłą determinację.'


Sama książka z pewnością nie jest dla wszystkich, jednak uważam, że należy ją poznać. Czyta się ją dobrze, pomimo iż tematyka jest ciężka i brutalna. Polecam, bez dwóch zdań.


'Wiedziałam, że kłamie. Nie obchodziliśmy go ani trochę, ale naziści zawsze żonglowali dwuznacznymi, pozbawionymi sensu słowami.'


OCENA:  10/10

Za książkę dziękuję:
Książka dostępna tutaj: 'Kołysanka z Auschwitz' Mario Escobar

W księgarni także inne BESTSELLERY

~A.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Miło mi, że tutaj jesteś. Zostaw proszę komentarz, który zmotywuje mnie do dalszej pracy i ulepszania bloga. Jeśli nie chcesz odnieść się do mojej opinii napisz po prostu co polecasz do przeczytania :)

Copyright © Aga Zaczytana , Blogger